Jakarta & Sumatra - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Lidy Donkers - WaarBenJij.nu Jakarta & Sumatra - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Lidy Donkers - WaarBenJij.nu

Jakarta & Sumatra

Door: Lidy

Blijf op de hoogte en volg Lidy

20 Januari 2014 | Indonesië, Sumatra

Hallo! Leuk dat je op mijn verhaal wil lezen!! :-) Indonesie bevalt prima toe nu toe! De mensen zijn erg aardig, vers eten en alles is cheap. Het is hier wel back to basic, zoals een koude douche en een wc die niet doorspoelt. Even wennen, maar dat komt wel goed!

Dag 1 (12-01-2014)
Na een super leuke avond op stap in Uden op vrijdag en een gezellig ontbijt zondagmorgen met de vriendinnen bij ons thuis, kon de reis beginnen. Ons pap, Hanneke en Noud brachten mij naar Düsseldorf. Daar een lekkere koffie gedronken en wat gewinkeld, daarna moest ik toch echt afscheid gaan nemen... Met tranen in m'n ogen liep ik door de poortjes... Om maar goed te beginnen kocht ik een halve liter bier. Cheers!
De vlucht naar Dubai verliep prima. Ik zat naast een man uit Pakistan waar ik veel mee heb gebuurt. Aangekomen in Dubai ben ik eerst wat rond gelopen (op zoek naar WiFi hihi, omdat het erg druk was op het vliegveld had ik pas WiFi net voordat ik op het vliegtuig moest stappen). Daarna maar weer aan het bier in het Heineken Café, wat vervelend... ;-) Met meerdere mensen uit verschillende landen (o.a. Ierland, Denemarken, Duitsland, India) zitten kletsen, nice!!

Dag 2 (13-01-2014)
De vlucht van Dubai naar Jakarta verliep, op best wel wat turbulentie na, goed. Toen ik op het vliegveld aankwam moesten ik lang wachten op de stempel voor mijn visum. In de rij had ik een Nederlands meisje ontmoet waarmee ik de tijd wel doorkwam.
Met Wahyu had ik afgesproken op het vliegveld, van tevoren was ik erg benieuwd of ik hem meteen zou herkennen enz. Aangezien ze allemaal wel een beetje op elkaar lijken en er meerdere aankomsthallen zijn was dit nog niet zo gemakkelijk! Na even zoeken en een paar telefoongesprekken had ik hem gevonden, finalllyyy!
Met de taxi gingen we naar 'Jalan Jaksa' (de backpackerstraat van Jakarta) op zoek naar hostel. Even verfrissen en daarna mijn eerste Indonesische rijstmaaltijd in een café/restaurant. Het werd daar steeds drukker, veel gepraat met anderen en aangesloten bij een groep met mensen uit allemaal verschillende landen. Leuk om mee te maken!!

Dag 3 (14-01-2014)
Vandaag verbleven Wahyu en ik in Jakarta. Wayhu had een vriend van hem gebeld of hij vandaag tijd had om in zijn auto door Jakarta te rijden. Zo zijn we naar de leuke plekjes van Jakarta gegaan. We gingen eerst naar 'Bataviastad', hier staan oude gebouwen en een gevangenis van vroeger ivm de VOC. Omdat het vandaag een nationale 'day off' was, was de binnenplaats gesloten. Wayhu vroeg aan de man die voor de poort stond of ik het toch mocht zien, en de man van daar wilde wel een rondleiding geven. Zo ik kreeg ik alles te zien, terwijl het niet eens open was! Het was interessant, vooral de gevangenis.
Op het plein was het druk met voornamelijk locale mensen. Er kwamen best wel teenagers naar mij toe om mij te interviewen (voor school) en wilden met mij op de foto. Het voelde alsof ik beroemd was haha!
Daarna zijn we naar de Haven gereden waar veel grote, oude schepen te zien waren. Toen zijn we naar het strand gereden waar ik voor het eerst uit een eerste kokosnoot heb gedronken. Lekker!
's Avonds gingen we eten in de buurt van ons hostel en naar de bar 'Memories' waar ze halve liters bier voor geen €2,- verkopen en veel backpackers naar toe komen. Had een Engelse kerel ontmoet en gezellig gekletst! Leuk avondje :-).

Dag 4 (15-01-2014)
Vroeg in de ochtend (3.30 uur) zijn we by plane naar Sumatra gegaan: Op naar de jungle.
De vlucht duurde 2,5 uur. Vanaf het vliegtuig moesten we eerst twee uur in de bus, daarna in een Tuk Tuk (een motorbike met een zijspan) en daarna nog twee uur in een overvolle bus met allemaal lokale mensen en toen weer een stuk in een Tuk Tuk. Onze tassen pasten niet in de bus, die werden op het dak vastgeknopen. Best apart haha.
De reis duurde lang naar Bukit Lawang... Eindelijk daar kwam onze gids ons ophalen en bracht ons naar ons verblijf. Waaauuwww, wat was deze omgeving mooi!! Onze kamer was ook prima.
Een biertje had ik wel verdiend ;-). Samen met de mensen van het verblijf zaten we aan het water te praten en te genieten van de natuur. Hij zei dat je in de rivier kon zwemmen, dat wilde ik wel! Eerst moest je een wandeling maken over gladde stenen (niet echt prettig), voordat je bij een wat rustig stromend deel van de rivier kwam. Ik ging snel te ver in het water, waardoor ik werd meegesleurd in de stroming en ik kon mezelf niet tegen houden want onder mij waren alleen maar gladde keien... Een jongen die aan het vissen was zag dat ik niet kon stoppen (best eng hihi), hij zwom naar mij toe en pakte mijn arm vast waarna ik naar de kant kon. Kan er achteraf wel om lachen haha ;-).
Na een koude douche gingen we bij ons verblijf wat eten, het was ondertussen ook alweer 19.30 uur. Het was een rustig, maar gezellig avondje.

Dag 5 (16-01-2014)
Op naar de jungle!! We hadden twee gidsen en we waren met z'n vijven. Waarvan twee Nederlandse jongens (Nederlanders kom je ook overal tegen haha), een Duitse man, Wahyu en ik. Leuke groep!
In de jungle zijn we van ongeveer 9.00 tot 17.00 uur geweest: Op zoek naar de Oerang Oetangs! Al snel zagen we de Kandhi monkey, je kon ze gewoon aaien! We beklommen hoge bergen/rotsen en later weer naar beneden. Soms waren de rotsen en het (kleiachtige) zand best glad, wat het af en toe wel Ik moet toegeven dat het best wel pittig was! Is toch iets anders dan een wandeling op de Bedafse Bergen ;-).
De gidsen kennen de meeste Oerang Oetangs en weten welke agressief zijn en welke niet (die ze kennen hebben een naam). We kwamen Minah tegen en deze is vaak agressief. Dit betekende rennen!! Ofja rennen, op de steile rots die we beklommen hadden moesten we weer zo snel mogelijk weer zien af te klauteren. Dit hadden we vier keer meegemaakt, het gaf echt een adrenalinekick om te vluchten voor een aap die ons volgde!
Toen we bijna bij het kamp waren kwamen we de aap Jacky tegen met haar kind. Jacky is niet agressief, ze komt regelmatig naar de mensen toe voor eten of zelfs om te knuffelen. We stonden met de groep bij elkaar en Jacky kwam op ons af maar het was oké want Jacky doet niks. Ik ging toch maar een beetje achter de gids staan. En wat denk je, Jacky kwam recht op mij af en pakte mij vast, ze wilde knuffelen (of iets wat erop lijkt). Ik viel op de grond en Jacky hield mijn arm en een been vast... Ik kon niks! De gids zei, be calm be calm, maar op dat moment kon ik niet echt rustig blijven, ik was in paniek. De gids gaf Jacky fruit waarna het fruit interessanter was en ze liet mijn los. Ik stond op en stond echt te trillen op m'n benen! Wat een belevenis...
's Avonds hadden we op de campsite een soort van bbq/picknick met ons groepje en daarna hadden we verschillende spelletjes gedaan. Het was echt erg gezellig met z'n allen!!
Daarna mocht in op een dun matje in een hutje slapen met de achterliggende gedachte dat er overal grote ratten, schorpioenen, apen, slangen enz. in de buurt zijn ;-).

Dag 6 (17-01-2014)
's Morgens opstaan na een best wel gebroken nacht en met spierpijn.... Even lekker mijn tanden poetsen en gezicht wassen in de rivier, en de tweede dag in de jungle kon beginnen.
We gingen naar een waterval waar je onder kon gaan staan en een harde douche was. Door hier te komen moesten we rotsen aan de zijkant van de rivier beklimmen en de rivier gingen we over op een band. Even chillen bij de waterval en daarna ging ik samen met iemand raften door de wilde rivier terug naar de campsite. Was echt leuk!!
Na de lunch met heerlijk vers fruit gingen we met z'n allen raften, het was net de Piranha in De Efteling alleen dan met een echte, natuurlijke omgeving. Het was alleen een beetje jammer dat de zo'n niet scheen en het water koud was, maar verder was het zo mooi!
We servided the jungle!! ;-)
Toen we terug bij onze homestay kwamen kwam er een wat ouder mevrouwtje kletsen met ons en ze gaf massages. Voor €7,- kregen we een bodymassage, niet verkeerd!!
Rond 18.00 uur gingen we naar 'Rain Forest' waar we met de Nederlandse jongens en de lokale mensen hadden afgesproken. We gingen spelletjes spelen en heel veel liedjes zingen met een gitaar erbij. Wederom gezellig en leuk!!

Dag 7 (18-01-2014)
Gisterenavond hadden we met twee jongens afgesproken om naar de olifanten te gaan. We gingen op de motorbike en reden op onverharde wegen met veel (grote) stenen. Ik zat achterop bij Heri (lokale jongen van 26 jaar) en zaten te buurten en grapjes te maken. Naast een leuke ervaring was het dus ook gezellig!
In de buurt van de olifanten zit een gedeelte in de rivier waar warm water zit. Hier kwamen we iemand tegen die daar woonde en hij wilde zijn restaurant en de omgeving aan mij laten zien dus we maakten een wandeling. Toen ik de trap af liep zag ik een Westerse met krullen. Ik dacht, dat kan toch niet dat dat Anne is (Anne vd Ven uit Vorstenbosch)! En jaaa hoor, het was Anne. Dit was echt zo toevallig!! Na een tijdje gingen wij naar de olifanten, dus met Anne afgesproken om 's Avonds samen een biertje te drinken! :-)
Op naar de olifanten, wat zijn het toch bijzonder grote dieren. Ik mocht de olifanten wassen. Ze lagen op een zij in het water waar ik de olifant met een borstel kon schrobben. Leuk om te doen haha. Daarna moest ik voor de olifant gaan staan en ging de olifant op commando mij besproeien met water vanuit zijn slurf en ik kreeg ook een kus van zijn grote slurf. We kregen een zakje met bananen en deze mochten we in de mond van de olifant leggen. Weer een bijzondere ervaring met deze indrukwekkende dieren!!
's Avonds hadden we weer bij 'Rain Forest' afgesproken waar ik met Anne gezellig had bijgekletst en we weer liedjes gingen zingen. Daarna naar 'Indra' waar een livebandje kwam, gezellig kletsen en dansen met z'n allen! Ergens anders was een soort van technofeestje waar Anne en ik met de lokale mensen naar toe gingen. Lekker biertjes drinken en veel dansen, erg leuk om dit samen met Anne te hebben meegemaakt!!

Dag 8 (19-01-2014)
Om 03.00 uur gingen we naar huis en om 05.00 uur moesten we op omdat we met het vliegtuig terug vlogen van Medan naar Jakarta. Eerst moesten we een paar uur wachten en daarna vlogen we van Jakarta naar Solo, de plaats waar Wayhu woont en hij werkt in een homestay genaamd 'Chakra'.

Jakarta en Sumatra waren echt leuk! Ik ga nu ondervinden hoe het op Java zal is.

Liefs Lidy

  • 20 Januari 2014 - 06:18

    Ilse:

    He Buuf,

    Leuk om te lezen dat je het goed naar je zin hebt.
    Hopelijk volgen er nog meer verhalen.
    Geniet ervan!

    gr de vogeltjes!

  • 20 Januari 2014 - 09:31

    Liesanne:

    Hoi lidy, leuk om jouw reisverslag te lezen. Heel herkenbaar!
    Geniet er van. Hoe lang blijft je?
    Ga je ook naar gili trawankan?
    Wel met de lokale boot gaan, die kost niks en er staan daar oplichters die je met een dure speedboot willen brengen en zeggen dat je met de lokale boot 5 uur moet wachten. Gewoon doorlopen bij die post, dan kom je bij het haventje waar de lokale boot gaat om het kwartier!
    Veel plezier meid en ik ga je volgen.

  • 20 Januari 2014 - 10:06

    Gerda:

    He Lidy.
    wat fijn dat je het zo goed maakt. Wat een ervaringen allemaal ! 'n heel andere wereld.
    Wat leuk en toevallig dat je Anne daar tegen kwam. "mijn meiden". Anne stuurde me 'n heel mooie foto van jullie samen.
    Lidy fijne tijd in Java! Veel liefs, Gerda

  • 20 Januari 2014 - 10:46

    Doortje:

    Gaaf verhaal Lied! We willen je wel nog
    terug he, dus niet verdrinken of je laten
    doodknuffelen door apen ;) heel veel
    plezier nog!!

    Xx Doortje

  • 20 Januari 2014 - 12:23

    Lidy:

    Bedankt voor jullie leuke reacties!! Heel leuk! :-)
    Veel liefs!!

    @ Liesanne: leuk dat je een reactie plaatst en bedankt voor je tip! Begin februari ga ik naar Lombok voor 2 weken en daarna naar Bali. En na Bali wil ik voor een maand naar Thailand gaan. Waar ben jij geweest? En ben je nog steeds aan het reizen? Heb je ook een website? Kan ik je verhalen ook lezen :-)

  • 20 Januari 2014 - 14:00

    Els:

    Ha Lidy,

    Wat heb jij in korte tijd al veel meegemaakt en veel nieuwe mensen ontmoet. Ik heb je verhalen met een big smile gelezen. Leuk dat je het zo naar je zin hebt. Heel veel plezier nog!

    Groetjes,
    je nichtje.

  • 20 Januari 2014 - 14:49

    Judith:

    Hee lidy! Gaaf he allemaal!
    Ben jaloers, sumatra staat nog op mijn lijstje!
    Geniet er daar nog van,
    Liefs,
    Judith ("van" hein)

  • 20 Januari 2014 - 16:25

    Maartje:

    Lidy!!

    Ah tof zeg, heeeeeeeeel veel plezier nog en ik ga je zeker volgen!!


    xxxxx

  • 20 Januari 2014 - 18:12

    Ans:

    Hoi Lidydonkers,

    Wat een leuk verhaal wat heb je al veel gezien en meegemaakt.
    Ik kan me voorstellen dat je al een paar zwolkels (natte oksels) hebt gehad.
    Echt een ervaring rijker. Ik ben benieuwd wat je verder schrijft.
    Heel veel plezier nog.

    Groetjes Ans

  • 20 Januari 2014 - 18:33

    Cora Van Wanrooij:

    Hoi Lidy,

    Super wat je allemaal beleeft op deze bijzondere reis,zo te lezen geniet je er ook van ik kijk al uit naar je volgende reisverslag.
    Heel veel succes en geniet er van je hebt het verdiend.

    Heel veel groetjes Ton en Cora

  • 20 Januari 2014 - 19:07

    Jenny:

    Wauw Lidy, wat een gave avonturen heb je al meegemaakt.
    En dat in een weekje tijd :). Moet je nagaan wat er nog allemaal komen gaat!
    Heel veel plezier nog. Java is ook zeker de moeite waard.

    Liefs Jenny

  • 20 Januari 2014 - 19:07

    Jenny:

    Wauw Lidy, wat een gave avonturen heb je al meegemaakt.
    En dat in een weekje tijd :). Moet je nagaan wat er nog allemaal komen gaat!
    Heel veel plezier nog. Java is ook zeker de moeite waard.

    Liefs Jenny

  • 20 Januari 2014 - 19:13

    Maaike Pels:

    Hee Lidy!

    Super tof om te lezen! Klinkt allemaal super vet!
    Ik ben een beetje jaloers..
    Veel plezier nog en geniet ervan!

    Liefs Maaike

  • 20 Januari 2014 - 22:47

    Slavica Pels:

    Hoi Lidy,super leuk om jou te volgen,meid heel veel plezier nog en geniet ervan!!!

    Groetjes van Slavica...

  • 21 Januari 2014 - 12:43

    Peter En Marjan :

    Ha avonturier!
    Agressieve en knuffelige apen, ontspannen zwemmen in een rivier en meegesleurd worden, in bad met een olifant, reizen met vliegtuig, bus, tuk tuk of moterbike, overal gezellige mensen...zo maak je nog eens wat mee. Mooie verhalen, Lidy. Geniet ervan, meid!!!
    Groetjes, Peter en Marjan.

  • 21 Januari 2014 - 21:26

    Irenée:

    Haa Liedje,

    Super om te lezen, geniet ervan meiss!!
    XXX

  • 22 Januari 2014 - 11:26

    Johanna Van Der Lee:

    Hé Lidy, wat ontzettend knap dat je zo alleen op stap bent. Ik ga je volgen en wens je nog heel veel plezier en een fijne tijd! Drie maanden zijn zo om, dus geniet ervan!

    Lieve groetjes van Johanna

  • 22 Januari 2014 - 12:20

    Debby Klapdoor:

    Super tof Lidl!!
    jaloersssss.........!!!

    Je hebt het verdiend!

    xx Debby

  • 22 Januari 2014 - 15:24

    Karin En Martijn:

    Lieve Lidy,
    Het klinkt super wat je allemaal aan het doen bent! Heerlijke omgeving om veel mensen te leren kennen! Leuk dat je al bekende tegen bent gekomen!

    Enjoy! Geniet van Java!

    Dikke kus van ons!

  • 23 Januari 2014 - 18:54

    Bertine :

    Hoi Lidy
    Super leuk die verhalen en dat je iemand bent tegen gekomen uit Vorstenbosch.
    Geniet ervan lieve Lidy je verdiend een super leuke tijd.
    Kijk wel goed uit met al die dingen die je doet.
    Zijn er leuke jongens haha.
    Tot je volgende verhalen.
    Veel liefs Bertine en Maarten

  • 23 Januari 2014 - 21:33

    Rita:

    Hee Lidy

    Gaaf wat je allemaal gedaan hebt.
    Geniet er maar van voor je het weet ben je al weer thuis.

    Groetjes

  • 24 Januari 2014 - 11:41

    Ad En Sjan:

    Hoi Lidy,

    Klinkt allemaal super goed, geniet er van!!!

    Groetjes,
    Ad en Sjan

  • 24 Januari 2014 - 13:31

    Eefke:

    Hee lieve liedje!!

    SUper super super vet om dit allemaal te lezen!! wat een verhalen! Onvoorstelbaar dat het leven daar zo anders is dan hier.
    en wat ben ik blij dat daar toevallig een visser zat die je uit de stroming had getrokken! pas je wel een beetje op??? ik wil je wel heel terug he!!!
    Fijn dat je regelmatig op whats app bereikbaar bent, zo lijkt het toch dat je dichtbij bent hier! want we missen je wel!!
    Echt mega gave verhalen, goed dat je op reis bent gegaan echt een levenservaring.
    Hoe tof dat je Anne ook tegen bent gekomen! kunnen jullie mooi samen buurten over de ervaringen daar.
    Ik ben heel benieuwd hoe Java is voor je ik hoop snel weer een nieuw bericht van je te kunnen lezen.

    Mis je Liediekee!!!!

    Kom maar gauw weer naar huis!!

    Heel veel plezier, geniet ervan, en zorg goed voor jezelf!! en plaats vooral veel meer berichten dat ik het een beetje met je mee kan maken;)

    Liefs eef

  • 24 Januari 2014 - 21:19

    Inge :

    Hey Buuf,
    Wat heb jij een leuke vakantie tot nu toe, geniet nog lekker op java!
    We zien je wel weer verschijnen.
    Gr Inge en Wilbert en de kinders

  • 25 Januari 2014 - 23:37

    Inez:

    Blijf lekker genieten van het leven daar! Ben benieuwd naar je nieuwe verhalen.

    X Inez

  • 29 Januari 2014 - 14:51

    Nicole Ketelaars:

    wauw ik zie dat je het super leuk hebt daar! echt gaaf dat je die olifanten kon zien en aanraken! wauw maar dat ik dat kon XD nog super veel plezier en hopelijk kom je ook een van mijn favo dieren tegen ;) GR Nicole ketelaars. ^^

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lidy

Volg mij op deze website en beleef met mij mijn avonturen in Indonesië, Maleisië & Thailand :-).

Actief sinds 29 Dec. 2013
Verslag gelezen: 1534
Totaal aantal bezoekers 16345

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2015 - 23 Oktober 2015

Maleisië 2015

12 Januari 2014 - 23 Maart 2014

Rondreis Indonesia, Malaysia & Thailand

Landen bezocht: