Java - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Lidy Donkers - WaarBenJij.nu Java - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Lidy Donkers - WaarBenJij.nu

Java

Door: Lidy

Blijf op de hoogte en volg Lidy

26 Januari 2014 | Indonesië, Sumatra

Hi!
Leuk dat je mijn site weer bezoekt en mijn verslag wil lezen!!
In Indonesië is het regenseizoen, het weer is dan ook niet super (regelmatig regen).
's Avonds ben ik dan ook wel eens toe aan een warme douche, echter ik mag mezelf dan wassen met een emmer met koud water. Lovely! ;-) Oja en de muggen hebben zich kunnen voeden met mijn lekkere bloed, erg aardig dat ze bultjes/plakkaten achter laten op mijn huid ;-).
Na een gave en bijzondere week in Jakarta & Sumatra, heb ik deze week de steden, cultuur, natuur (o.a. rijstvelden) enzovoorts verkend op Java. Hieronder kun je mijn ervaringen lezen.

Dag 9 (20-01-2014)
Solo verkennen op de motorbike van Wahyu.
Als een echte Indonesiër aten we als ontbijt in een tentje langs de straat rijst met groenten. Daarna gingen we naar de Laundry waar we onze vieze kleren naar toe brachten (deze kunnen we over drie dagen schoon ophalen). Toen reden we naar de basisschool waar Wahyu op heeft gezeten. Hij kende nog een aantal leraressen dus dat was wel leuk want we kregen een warm welkom. Ik mocht in een klas even deelnemen aan de les. De kinderen waren onder de indruk en zaten allemaal te grinniken als ik hen aan keek haha super leuk! Ik had pennen en ballonnen voor ze meegenomen en hier waren ze echt heel blij mee. Zo mooi om te zien dat ze van zo iets kleins al blij worden! Daarna ging ik nog met de leraressen in gesprek, ze waren geïnteresseerd maar omdat ze niet zo goed Engels kwamen communiceerden we voornamelijk met handen en voeten haha. En natuurlijk wilde ik ook even met de kinderen, leraressen en het schoolhoofd op de foto! :-)
Daarna gingen we naar een winkel waar ze portemonnees van slangenleer verkopen. We bekeken de portemonnees en de man van de winkel kwam aanzetten met een katoenen zak. Ennnnn.... daar zat gewoon een cobra in! Hij liet de slang los op de grond en hij begon de slang uit te dagen met zn' hand. Zijn vrouw pakte nog een zak waar nog een cobra in zat. Ze lieten ze slangen met elkaar 'vechten'. De man liet aan daarna aan mij zien hoe het gif uit de mond van de slang komt, en zo ook met het tegengif. Interessant!
Op de lokale markt staan allemaal kleine kraampjes eten, zoals fruit, groenten, rijst, vis, vlees enz. Echt heel veel producten, en allemaal vers
In Solo is een best wel groot voetbalstadion. Ik vroeg aan Wahyu of er een wedstrijd werd gespeeld op deze dag die we mogelijk konden zien. Bij het stadion kregen we te horen dat er drie kwartier later een match was voor de 'Inter Islands Cup', de competitie op Java. Kaartjes gekocht, en daarna een mooi wedstrijdje gezien als enigste Westerse in het stadion haha.
's Avonds hadden we spicy food gegeten (rijst met sambal, groenten en vis) en daarna een verse kruidenthee gedronken op de straat. Het was een gezellig avondje met Wahyu!
Terug bij de Homestay wilde ik mijn deur open maken, net voordat ik de sleutel wilde omdraaien liepen er twee hagedissen over de deur. Niet meer aan denken..., welterusten!

Dag 10 (21-01-2014)
Om maar weer mijn leven als een Indonesiër op te pakken aten we weer rijst als ontbijt. Ik moet toegeven dat ik meer zin had in een yoghurt met muesli, maar als ik dan toch in Indonesië ben is het wel zo leuk om te leven net als iedereen hier.
Na het ontbijt hebben we wat winkels bezocht en ik heb nieuwe voetbalschoenen voor Wahyu gekocht :-).
Daarna gingen we met de bus naar Ungaran (de busrit duurde 2 uur), dit is de woonplaats van de familie van Susanne. Door de broer van Susanne werden we warm ontvangen en hebben we met de familie een kop thee gedronken. Daarna gingen de broer van Susanne, Wahyu en ik met een busje naar Semarang. In deze plaats ligt de moeder en de oma van Susanne begraven. De broer had beide graven schoon gemaakt en ik mocht deze bestrooien met rozenblaadjes (zoals Susanne had aan mij had gevraagd en wat ik dan ook een eer vond). Op de terugweg naar Ungaran nam ik in de bus even een momentje voor mezelf met mijn iPod...
Voordat we naar Ungaran gingen dachten we dat we een middag zouden blijven en daarna terug naar Solo zouden gaan. Echter, Wahyu stelde voor om te overnachten in Ungaran om de volgende ochtend naar richting de mountain te gaan om de rijstvelden te kunnen zien. Zonder enige voorbereiding qua slapen, douchespullen (o.a. mijn 'perfecte krul crème' haha) enz. verbleven we een avond en nacht in een hostel in Ungaran. In de buurt van het hostel gingen we savonds een biertje drinken. Een toerist zien ze hier nauwelijks, als ik dan een vraag stelde aan de medewerkers waren ze aan het giechelen. Ook wilden ze allemaal met mij op de foto. Haha was funny!!

Dag 11 (22-01-2014)
Vroeg op en richting de rijstvelden die zich in de bergen bevonden. Doormiddel van een mooie omgeving was het ritje in de bus mooi. Ze legden ondertussen ook uit hoe het proces van de productie van rijst op de verschillende locaties in z'n werking gaat. En natuurlijk kon ik als echte toerist foto's ervan maken.
Rond half 11 vertrokken we met de bus weer naar Solo en rond kwart voor 1 waren we in Solo, waar we een soort van salade hebben gegeten. Daarna gingen we naar de Homestay, de zo'n scheen, dus ik ging even wat baantjes trekken. Al snel werd het weer bewolkt... Na het zwemmen even douchen en we gingen op de motorbike naar de Shoppingmall. Even wat rondgelopen en inmiddels was het alweer 21.00 uur en we hadden nog niet gegeten. In de Mall zat ook een kraampje met sushi. Het is hier niet 'all you can eat' helaas, maar wel lekker om weer een paar sushi's te eten!

Dag 12 (23-01-2014)
Op naar Yogjakarta by motorbike. De rit duurde 1,5 uur, ik was blij toen we er waren want op een gegeven moment zit het niet meer fijn... Wahyu wist een wat goedkopere Homestay te zitten, dus dat was handig!
We hadden onze spullen gedropt en liepen richting de grote winkelstraat. Als eerste zag ik een winkel waar ze koffie hadden. Na alle 'poederkoffie' had ik echt genoten van deze verse koffie! In de winkelstraat stonden ook allemaal kraampjes voor voornamelijk toeristen met spullen zoals armbandjes, tassen, t-shirts, slippers enz. Leuk om hier doorheen te lopen, hier en daar nog met wat mensen gekletst. En een henna-tattoo leek mij wel leuk, deze liet ik zetten door een leuke Indonesische man. Na drie keer de tattoo te hebben getekend met stift, keurde ik hem goed (hoezo perfectionistisch haha). Het teken had ik zelf bedacht: Enjoy met een hartje na de Y. Maaar de henna was niet zo goed gelukt, voor €1,50 kun je ook niet veel verwachten hè ;-).
Even opfrissen en daarna heb ik een verse, spicy noedelsoep op. Ik eet trouwens alles met pepers of sambal om het wat pittiger te maken, en Wahyu niet. De bediening gaat er meestal vanuit dat het pittige gerecht voor Wahyu is haha.
Daarna zijn we naar 'De Lucifer' gegaan waar een bandje live muziek speelde. Helaas waren hier geen backpackers, maar het bandje speelde wel goede muziek en dat was chill om naar te luisteren.

Dag 13 (24-01-2014)
Vandaag gingen we de stad verkennen op de fiets. Is echt even wennen dat verkeer, ze rijden aan de andere kant van de weg (links) en alles door elkaar. Goed opletten dus en doorfietsen ;-).
We zijn vanuit de stad richting de 'Country Side' gefietst. Hier zagen we het 'boerenleventje', de rijstvelden enzovoorts. Het was ook een lekker rustig vergeleken met de stad!
Daarna bedacht Wahyu dat we wel naar strand zouden kunnen fietsen. Jaaa, dat leek mij wel leuk! Ik vroeg hoe ver het was, 25 minuten. Oohh jaa dat is te doen, prima. Na ruim een halfuur vroeg ik aan Wahyu: 'Waar is het, zijn we er bijna?'. Hij zei dat het nog wel een stukje was, waarop ik reageerde dat de 25 minuten wel voorbij zei. Wahyu zei: 'Not 25 minutes, but 25 km'. Aaaahh, oké! Na ongeveer 45 minuten vroeg Wahyu aan iemand langs de weg hoe ver het strand nog was, we kregen te horen dat het nog 10 km was. Dus wij weer fietsen, fietsen, fietsen... Na ruim 20 minuten zat ik niet meer lekker op de fiets en vroeg Wahyu wederom aan iemand hoe ver het strand was en zij vertelde dat het nog 9 kilometer was! Ik vind het nooit erg om te fietsen, maar op deze fiets... Het was een te kleine racefiets voor mij, waardoor ik dus krom fietste en het zadel was hard. Deze ochtend hadden we twee uur in de hitte gefietst en eindelijk kwamen we aan bij het strand! Het was een zwart strand en de zee was gevaarlijk. Blijkbaar waren op deze plek meerdere mensen omgekomen. Even op een bankje bijkomen van de fietstocht!
Ik was nu toch wel nieuwsgierig hoe ver het echt was, het bleek 45 km te zijn. Dat is toch iets anders dan dat je denkt dat het 25 minuten fietsen is ;-).
Terug konden we een stuk met een auto mee, dat was echt heel fijn! Laatste stuk fietsen was wel te doen, de koude douche was deze keer heerlijk!
's Avonds hebben we een rustig avondje gehad, in een cafeetje/restaurantje gezeten met WiFi :-).

Dag 14 (25-01-2014)
De Borobudur Tempel is een bezienswaardigheid van Yogjakarta, dus wij op de motorbike hier naar toe. Zoiets is mooi om even goed te bekijken, te genieten van het uitzicht, daarna foto's maken en dan ben ik er wel weer klaar mee ;-).
Toen we naar Solo wilden gaan rijden begon het best wel hard te regenen. Het is ruim twee en een halfuur rijden, dus gingen we even wachten in een restaurant waar we hebben geluncht: Een verse soep met witvis en groenten. Een goede opknapper voordat de tocht naar Solo gingen voortzetten. Duurde drie uur! Toen we eindelijk bij zijn Home Stay aankwamen voelde ik me echt vies. Warm was het niet, maar een duik in het zwembad was fijn! Totdat de vleermuizen kwamen en meerdere keren recht op mij afvlogen. Haha toen was ik klaar met zwemmen ;-).
Al een paar dagen zat ik te bedenken wat ik nog wilde zien/doen in en rondom Solo. En op een of andere manier spreekt Lombok mij aan. In overleg met Wahyu kwam ik erachter dat ik klaar was met Solo en Lombok wil gaan ontdekken. 's Avonds ben ik met Wahyu naar het reisbureau gegaan en heb ik mijn vliegticket geboekt voor maandagmiddag 27 januari (rechtstreekse vlucht van Yogjakarta naar Lombok). Dit voelde goed, ik had weer iets om naar uit te kijken! Op het moment heb ik mailcontact met Agus, is een vriend van Susanne die op Lombok woont. Waarschijnlijk ga ik met Agus rondtrekken op Lombok en de Gili Islands. In goed overleg met Wahyu ga ik van hem afscheid nemen. We hebben een leuke tijd gehad samen en ik heb veel van hem geleerd, maar ik heb besloten zonder hem verder te gaan.

Dag 15 (26-01-2014)
Matchday! Vandaag ging ik samen met Wahyu en zijn vrienden 'futsal' spelen. Het veld was net zo groot als een zaalvoetbalveld en het was overdekt maar met open muren. Het was hot in de ochtend, dus lekker zweten! We speelden vijf tegen vijf, het was een lekker wedstrijdje!! En ik had gescoord hihi. Na afloop kwam ik erachter dat ik een 'kleine' blaar had (kwam door dat er in de schoen van Wahyu een draadje schuurde onder mijn voet). Een vriend van Wahyu knipte de blaar eraf, op dat moment was ik geen held haha...
's Middags heb ik even gerelaxed en 's avonds heb ik met Wahyu een biertje gedronken om ons avontuur samen af te sluiten.

Nu op naar Lombok! In mijn volgende reisverslag ga ik jullie hierover vertellen :-).

Heel veel liefs,
Lidy

  • 26 Januari 2014 - 20:07

    Inez:

    Hey lieve Lidy,

    Kijk, zo maak je eens wat mee! 't is een heel ander wereldje, mooi om mee te maken en leuk dat we zo een beetje mee kunnen genieten!

    X Inez

  • 26 Januari 2014 - 21:35

    Petra Vogels:

    Hoi Lidy,

    Mooi om jou verhalen te lezen. Je durft en doet veel! Lombok en vooral Gili Trawangan zijn ook erg mooi! Geniet ervan!!

    Groetjes uit Vorstenbosch

  • 26 Januari 2014 - 22:44

    Cora Van Wanrooij:

    Super leuk verslag,en veel reisplezier in Lombok geniet ervan. Groetjes Ton en Cora

  • 27 Januari 2014 - 20:24

    Gerda:

    Beste Lidy!!
    Leuk verslag, veel gezien en veel meegemakt.
    Fijne tijd in Lombok!!
    Ik kijk weer uit naar je volgende verslag!!
    Groetjes Gerda

  • 29 Januari 2014 - 15:23

    Rob Aarts:

    Hey Lidy,

    Wat klink je steeds enthousiast, superleuk!! Lekker genieten daar. Heel veel plezier in Lombok!

    Groetjes Rob

  • 12 Februari 2014 - 10:18

    Karin En Martijn:

    Wat een fantastische ervaring, leven als een echte indo!! Zo leuk om op plekken te komen waar je niet zomaar komt! Ik ga snel je volgende verhaal lezen want loopt behoorlijk achter haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lidy

Volg mij op deze website en beleef met mij mijn avonturen in Indonesië, Maleisië & Thailand :-).

Actief sinds 29 Dec. 2013
Verslag gelezen: 861
Totaal aantal bezoekers 16340

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2015 - 23 Oktober 2015

Maleisië 2015

12 Januari 2014 - 23 Maart 2014

Rondreis Indonesia, Malaysia & Thailand

Landen bezocht: