Lombok & Gili Islands - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Lidy Donkers - WaarBenJij.nu Lombok & Gili Islands - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Lidy Donkers - WaarBenJij.nu

Lombok & Gili Islands

Door: Lidy

Blijf op de hoogte en volg Lidy

12 Februari 2014 | Indonesië, Mataram

Lombok beviel mij meteen al beter dan Java. Het is minder dichtbevolkt en het weer was beter, wat wel voornaam is! Ook kan ik hier meer genieten van de natuur (rijstvelden, bergen, zee, strand enz.) in plaats van de cultuur in de steden. En op het eiland Gili Trawangan kun je erg goed stappen!!
Het mooie van het leventje hier is dat ik bijna niet bezig ben met de tijd en dagen, zo anders dan in Nederland! Het lijkt helemaal niet dat ik al een maand van huis ben...

Dag 16 (27-01-2014)
Vandaag was mijn laatste dag in Solo. Voor het ontbijt (rijst met een gekookt ei) gingen we naar een tentje waar ze heerlijke, verse 'thee' hadden met gestampte ginger. Erg gezond en lekker!
Nadat ik mijn spullen had ingepakt kon de reis naar Lombok beginnen. Eerst met de motorbike naar het treinstation in Solo, 1,5 uur met de trein van Solo naar Yogjakarta, en vanuit daar ongeveer 2,5 uur vliegen naar Lombok. Op het vliegveld had ik met Wahyu nog een thee gedronken, daarna namen we afscheid. Eenmaal door de poortjes kwam ik erachter dat mijn vliegtuig twee uur vertraging had, balen! Maar met een biertje, buurten met anderen en WiFi kwam ik de tijd wel door.
In Lombok kwam Agus mij ophalen op het vliegveld. Was weer even spannend hoe de ontmoeting zou zijn... Toen ik naar buiten liep stond hij met een bordje met mijn naam erop en een flesje water te wachten op mij, echt schattig haha! We moesten een uur op de motorbike richting de village waar hij woont. In de buurt zochten we een hostel voor mij waar ik die nacht kon slapen, het was al 12 uur en niet alle hostels waren nog open. Uiteindelijk hadden we er een gevonden, het was goedkoop maar ik kreeg dan ook geen deken/laken (dan maar mijn sjaal als deken gebruiken dacht ik). Dit keer waren de mensen niet-echt vriendelijk, maar voor een nachtje moest het wel te doen zijn. Toen Agus weg was kwam ik erachter dat het niet echt fris was in de kamer, en met de gedachte hoe de mensen hier waren voelde me niet op mijn gemak... Het slapen verliep dan ook niet echt makkelijk. Na een tijdje kon ik mijn slaap pakken, fijn! Maar 's morgens om 07.00 uur werd ik letterlijk mijn bed uit getimmerd (ze waren serieus tegen de achterkant van mijn kamer aan het timmeren en boren). Thank youuuu!

Dag 17 (28-01-2014)
Na de geweldige nachtrust nam ik een koude douche. Agus vertelde dat er om de hoek wat kraampjes staan waar ik kon ontbijten. Ik ging dus alleen op pad in een onbekende buurt en waar de mensen nauwelijks Engels spreken. Een supermarkt leek mij de beste optie ;-).
Samen met Agus gingen we naar een andere homestay, van zijn vriend. Moest wel beter zijn dan die van afgelopen nacht (en dat was het ook echt!). Aardige mensen, gezellig hutje erbij, natuurvriendelijke uitstraling en een prima kamer. Fijn!
Spullen gedropt en samen met Agus op zijn motorbike de omgeving verkent. Onderweg kon ik genieten van de mooie rijstvelden in 'The Country Side' met op de achtergrond vele bergen. We zijn naar het dorpje 'Sukarara' gereden wat een 'traditional weaving village' is. Alle vrouwen moeten kunnen weaven (sjaals enz maken met creatieve patronen), wanneer ze dit kunnen mogen ze trouwen. Heel bijzonder! Ik heb daar een sjaal gekocht waar ze drie weken lang 7/8 uur per dag aan hebben gewerkt, is dus echt veel tijd aan besteedt.
Daarna reden we naar een ander dorpje waar we aapjes (de soort: Monet) hebben gezien en we hadden hen pinda's gevoerd. Daarna hebben we een berg beklommen met als beloning een heel mooi uitzicht over een groot deel van Lombok, meerdere eilanden en de zee. Beautifull!
Bij mijn verblijf vertelde een man dat hij voorheen altijd zelf armbandjes maakt van touw. Ik was er wel benieuwd naar... Samen hebben we de lokale markt bezocht en het materiaal gekocht. Hij liet mij zien hoe je de armbandjes kan maken. Ik heb het ook beoefend maar is nog best lastig. Later had hij armbandje mij gemaakt. Leuk! :-)
Ik was toe aan een douche, was nog maar half klaar en Agus riep mij omdat hij eten had gehaald. Ik trok snel kleren aan en dacht de rest (opmaken enz. doe ik straks wel). Maar het was eigenlijk echt gezellig, dus ik bleef gezellig hangen! We zaten met de mensen van het verblijf langs de weg met een drankje gezellig te kletsen en liedjes te zingen. Gezellig avondje!!

Dag 18 (29-01-2014)
Vandaag moest ik vroeg op, ik werd door Agus opgehaald waarna we met de auto en bus naar verschillende Gili-eilanden gingen in het zuid-westen (de meer bekende Gili-Eilanden liggen in het noorden van Lombok).
Eerst moesten we anderen ophalen, een man en een vrouw van rond de 50 jaar uit Australië. Onderweg in de auto raakten we aan de praat en zij bleken eigenaars van een vrouwengevangenis te zijn. We hebben hierover ik denk wel 1,5 uur gepraat, echt interessant!! Tijdens de boottocht konden we genieten van een geweldig uitzicht over de zee en eilanden. Op heeft eerste eiland, 'Gili Nanggu', gingen we snorkelen. Zo'n mooie vissen en koraal. Lovely! Daarna heb ik even lekker aan het strand gelegen.
Met de boot gingen we naar het tweede eiland, 'Gili Suda'. Hier hebben we seafood gegeten, recht uit de zee haha. Op de boot gingen we naar het derde eiland, echt een mini-eilandje genaamd 'Gili Tangkong'. Hier hebben we even gezwommen.
Deze hele dag heb ik echt genoten van een geweldig uitzicht met gezellige mensen en een lekke zonnetje!
's Avonds vonden er in de omgeving ceremonies van het Balinese volk plaats. In het dorpje waar Agus woont ging ik met Agus, een vriend van Agus, en het Australisch stel kijken naar de verschillende optredens, zoals de Balinese dans, popmuziek door lokale bands en tussendoor werden er een woordje gedaan over het geloof en het dorp enz. Het Balinese volk bleef 24 uur op en ze gingen in de tempel bidden om de gemaakte mistakes te vergeven. Na deze 24 uur zouden hun zonden zijn vergeven, waarna een nieuwe start kan beginnen.
Na het bijwonen van de ceremonie gingen we met hetzelfde groepje naar Agus' huis. Hier hebben we buiten zitten kletsen en we dronken 'palmwijn' (dit is een lokale drank die wordt gemaakt van het sap van palmbomen, komt zo uit de natuur en is een goei spulleke haha). Zo kom je nog eens wat te weten over verschillende landen en culturen! :-)

Dag 19 (30-01-2014)
In de ochtend hadden Agus en ik zitten bedenken wat we op deze dag konden gaan doen.
Eerst gingen we een beetje winkelen in de winkelmall. Daarna bedachten we dat het wel lekker weer is en we konden gaan zwemmen. Op de motorbike reden we met een uitzicht op de rijstvelden en mountains richting het zwembad. Dit zwembad waren ze aan het verschonen, oke haha op zoek naar een andere. Dit was echt een groot zwembad, van een vriend van Agus. Ik ging even lekker baantjes trekken. Opeens hoorde ik mijn naam, de man achter de bar stond te zwaaien met een fles palmwijn. I like! Samen met de mannen aan de palmwijn, gezellig! :-)
Agus zei dat hij was uitgenodigd door zijn neefje om daar te komen 'lunchen', het was inmiddels ook al 15.00 uur. Toen we bij zijn zijn neef aankwamen zat er een groep van 15 mannen buiten palmwijn te drinken in een kring op de grond (dit waren Balinese mensen die nog steeds niet hadden geslapen, ze moesten wakker blijven tot de zonsondergang). Agus en ik gingen erbij zitten en we dronken gezellig mee met de palmwijn. Wat later moest Agus naar zijn huis voor werk (was om de hoek). Ik bleef bij zijn neef en zijn vrienden en genoot van de mensen, de palmwijn en de sfeer. Wat later gingen ze karaoke doen, was erg leuk om naar te kijken. Deze middag/avond was echt leuk met de lokale mannen, waarbij de palmwijn er goed in ging en lychee's aten die afkomstig waren uit de boom boven ons. Heerlijk avondje!

Dag 20 (31-01-2014)
Vandaag vetrok ik naar 'Gili-Trawangan', dit is een klein bounty-eiland wat ook wel bekend staat als 'party-island'. Op het eiland is geen politie en geen gebruik gemaakt van motorvoertuigen, vervoer is mogelijk door de benenwagen, fiets of paard en wagen (wat je kan zien als de taxi).
Ik zou eigenlijk met de neef van Agus gaan, maar die had een kater haha. Ik had m'n spullen al gepakt en stond zowat klaar om te gaan, dus dat was wel balen... Agus belde een vriend van hem en hij had geregeld dat zijn vriend mij (tegen een kleine bijdrage) naar de haven kon brengen, jaaa kon ik toch nog vandaag gaan. Het ritje op de motorbike was een mooi avontuurtje. We reden we door de bergen met haarspeldbochten, aapjes langs de weg en een mooi uitzicht!
In de haven had ik mijn ticket gekocht voor de boot en de boot zou binnen tien minuten vertrekken. Vijf minuten nadat ik mijn ticket had gekocht begon het echt super hard te regenen en te onweren. Nadat de bui wat minder was, konden we op de boot stappen. Maar de zee was ...., ik stond daar met mijn tassen te stuntelen en kreeg een plens water over mij heen. Erg fijn! ;-)
Eenmaal in Gili Trawangan had ik geen bereik en ik moest de vriend van Agus bellen dat ik er was, zodat ik naar zijn homestay kon gaan. Ik vroeg aan iemand of hij kon bellen naar 'Ading', en 10 minuten later stond hij voor mijn neus. Samen liepen we naar zijn homestay en ik moet toegeven dat ik blij was dat ik was gearriveerd haha.
Ik dropte mijn spullen, snel even wat opfrissen en daarna ging ik met Ading op pad. Hij wist wel een leuke plek om een biertje te drinken. Echter, het regende een beetje en het was zowat drie kwartier lopen... Samen dronken we een biertje en dat was gezellig. Maar daarna moesten we dat stuk ook weer terug lopen en het was inmiddels al donker. Maar goed, een frisse douche en daarna gingen we op zoek naar gezelligheid. In 'Irish Café' was het al best druk, daar dronken we 'Mojito' aan de bar. Later hebben we nieuwe mensen leren kennen en gedanst. Toen deze tent ging sluiten zijn we nog naar soort van een 'Full Moon-Party' gegaan. Dit zag er echt zo gaaf uit!! Lekker dansen op het strand aan de zee met een dj, goede muziek, lichtjes, sfeer en drank! ;-)

Dag 21 (01-02-2014)
Op dit eiland kun je in principe niet zoveel doen, als een wandeling zou maken kun je in twee uur heel het eiland kunnen zien. Wat je overdag kan doen is voornamelijk snorkelen, duiken, fietsen, of gewoon lekker niets en een stranddag houden. En dat was want ik vandaag heb gedaan samen met Ading. Eerst hebben we wat rond gewandeld en uiteindelijk zijn we aan de zee op een bedje beland. Lekker even niets!! Een beetje zwemmen, zonnen, mensen kijken... Omdat ik door de zon allemaal bultjes op mijn armen had (zonne-allergie) was ik aan het vervellen. De massages, manicure, pedicure en heel veel meer van deze behandelingen worden hier overal aangeboden. Een bodyscrub leek mij wel relaxed. Ik ging eerst even douche en daarna op zoek naar een bodyscrub. Dit was echt een goeie!
Het regende weer echt hard en we moesten nog eten (inmiddels was het alweer half 9). Maar door die regen konden we niet echt weg. Daarom hadden we bij de homestay gevraagd of we daar konden eten, met een biertje zaten we wat later weer aan de nasi goreng. Het was best gezellig hier, dus hebben ons avondprogramma hier voortgezet ;-).

Dag 22 (02-02-2014)
Een nieuwe dag op het mooie eiland (het is alleen een beetje jammer dat het weer niet zo goed is). Ading en ik gingen toch richting de zee, even chillen op het strand. Na een tijdje had ik het wel gezien, aangezien de zon niet echt scheen. Wat we dan konden gaan doen wisten we niet echt, dus gingen we een beetje rondlopen. Ik begon een beetje honger te krijgen, inmiddels was het ook alweer 14.30 uur. Op een bord zag ik yoghurt met muesli en vers fruit staan. Jaaa, lekker!!
Aangezien we niet veel te doen hadden kochten we een fles wodka en cola. We gingen bij de neef van Agus in een hutje aan de zee liggen en dronken we wodka cola. De neef van Agus kwam er ook bijzitten. Was een gezellig middagje!
's Avonds gingen we op stap. Aan de bar in Irish Café zaten we gezellig te kletsen en hebben we veel mensen ontmoet. Daarna gingen we naar een andere bar waar we nog meer mensen hebben ontmoet en veel hebben gedanst. Hebben ons even lekker uitgeleefd haha! Het was echt een super leuke avond!!!

Dag 23 (03-02-2014)
I've got a hangover woohhoooww ;-). Jaaa, dat is een nadeeltje van een goed avondje stappen. We hadden op de planning staan om Gili Meno te gaan, maar dat ging m niet worden vandaag. Na een wandeling van een uur ben ik op een bedje aan de zee geploft, even bijkomen. Ennnn... zo is deze dag verlopen: Uitkateren en niet teveel doen, gewoon omdat het kan!

Dag 24 (04-02-2014)
Deze ochtend begon veel beter dan gisteren (ongelooflijk maar waar). Dus op naar Gili Meno met de boot. Op Gili Meno wonen maar 500 mensen, het is een rustig eiland en wederom zo mooi!! Een nadeel van alle mooie stranden, natuur en omgeving in Lombok is dat er wel best wat troep ligt. Kunt er gewoon overheen kijken, maar is wel jammer.
Op Gili Meno gingen we op zoek naar een geschikte, goedkope, slaapplaats. Na een halfuur lopen kwamen we bij 'Good Heart', waar we konden verblijven in een bungalow dicht aan het strand.
Spullen gedropt in de kamer, spullen gepakt voor een stranddag en chille on the beach (vandaag was het erg mooi weer)!
Na een uur kwam er een vrouwtje vragen of ik manicure wilde. Meerderen hebben dit gevraagd en nu dacht ik, oké waarom niet. Terwijl ik in de zon op een bedje lag werden mijn nagels gedaan. Living the good live!
Vroeg in de avond gingen we een wandeling maken over het hele eiland. In 1,5 uur kun je een rondje lopen over het eiland. Rond 18.00 uur begon de sunset, bij het 'sunset-point' hebben we naar de ondergaande zo'n zitten kijken. Daarna zijn we verder gaan lopen. Vanaf Gili Meno konden we ook Gili Trawangan, Gili Air en Lombok zien. Op Lombok zie je veel bergen, echt zo mooi!
Na een stuk lopen kwamen we aan bij de haven.Ading stelde voor hier te eten. We zaten op de veranda over de zee. Als gerecht hadden een witvis uitgekozen, die ze voor ons grilden op de bbq.
Na het diner gingen we verder lopen richting onze 'bungalow'. We kwamen langs een groep lokale jongeren die gezellig in een kring muziek maakten doormiddel van zingen, gitaar en trommelen op een djembee. Het klonk echt goed!! Samen met de boys genoten we van de muziek met op de achtergrond het ruizen van de zee...

Dag 25 (05-02-2014)
Na gezelschap van mijn muggenvrienden op de kamer werd ik vroeg wakker. Ik startte de dag met een koffie op het strand.
In de ochtend heb ik gezwommen in zee, het weer was zo goed waardoor de zee echt felblauw was. Wat later lag ik aan de zee te zonnen en kwam een vrouw een massage aanbieden. Deze wijs ik eigenlijk meteen af, maar ze vroeg maar Rp. 50.000 (is ongeveer €3,50) voor een uur. Ok let's do it! ;-)
Wat later liepen we door het midden van eiland terug naar de haven, onderweg zag ik de huizen in de 'kleine dorpen'. Bijzonder om te zien hoe zij wonen in zo'n rustige omgeving.
Daarna met de boot terug naar Gili-T. Ik had drie stappen op het eiland gezet en werd begroet door een Indonesiësche jongen met: 'Welcome Back!'. Het voelde bijna als thuiskomen ;-). Ik verbleef dit keer voor een nachtje in 'Little Woodstock', waar ik een familiebungalow had voor mij alleen haha.
Vroeg in de avond gingen we naar het noorden van Gili T. waar de zonsondergang kan bewonderen, echt een mooie plek aan de zee maar de zonsondergang was 'not clear'. Op deze plek zagen we Amerikanen die we eerder hadden gezien, waarmee we op het strand zaten te kletsen. Na een tijdje hebben we onze fietsen terug naar Little Woodstock gebracht, hier raakte ik aan de praat met een Indonesiërs. Sommige Nederlandse woorden gebruiken ze ook in de Indonesische taal, zoals handdoek, asbak, hoek, gratis en zo nog een paar. Maar ook kantoorpost (postkantoor) haha. Leuk gesprek.
Op woensdag is het te doen in de 'Irish Bar'. Hier kwam ik James uit Engeland tegen die ik eerder heb ontmoet in Jakarta (op mijn tweede dag). Het was echt leuk om weer met hem te kletsen en ervaringen te delen!! Wat later kwam ik de Amerikaanse mannen weer tegen en ze vroegen of ik mee wilde doen met beerpong. Of course, I like! Uiteindelijk waren we met een best wel grote groep, en het was dan ook echt gezellig! Op deze avond heb ik twee Nederlandse meiden ontmoet en het was zo gek om weer in het Nederlands te praten. Twee weken lang heb ik geen NL gepraat en dit voelde onnatuurlijk. Tijdens het gesprek praatte ik onbewust meer in het Engels dan in het NL. Strange! ;-)
Deze avond heb ik meerdere mensen ontmoet uit verschillende landen en er gezellig mee gekletst! Het was echt een leuke avond!!

Dag 26 (06-02-2014)
De volgende dag werd ik weer vroeg m'n bed uitgetimmerd (achter mijn familiebungalow waren ze wat aan het bouwen). Uitslapen zit er toch niet echt in, maar na een kort nachtje slapen bedacht ik om na het ontbijt is te gaan wandelen op het eiland. Veel verder dan het strand, de kroegen, de lokale markt en mijn verblijfplaatsen was ik nog niet geweest.
Ik ben richting de berg gelopen, waarna ik op de berg omhoog liep. Ik was hier echt helemaal alleen met een uitzicht over een deel van het eiland. Wauw!
Wat later zag ik twee jongens lopen (stiekem was ik blij dat ik hen zag want ik wist niet echt de weg). Deze jongens waren op zoek naar een vermiste koe haha! Na een stukje lopen kwam ik bij een trap, dat voelde wat meer vertrouwd. Na de wandeling kwam ik terug bij Little Woodstock, een meisje wat hier werkt zei tegen mij: 'Welcome Home'. Dat voelde goed :-).
's Middags ben ik met de boot terug gegaan naar Lombok. Op de haven heeft Sabri mij met zijn motorbike opgehaald en ben ik terug gegaan naar 'Oka's Homestay' in de hoofdstad 'Mataram'. Later op de dag zag ik Agus weer, was leuk om elkaar weer te zien!!
's Avonds heb ik met Ading en Agus bij Oka gezeten. Met beiden heb ik meerdere dagen doorgebracht, waardoor ik ze steeds beter leer kennen en dat is leuk!!
Ik raakte aan de praat met mijn buren in de homestay. De vrouw bleek een eigen verblijf te hebben op een eiland in het zuiden. Ze vertelde dat het een erg mooi eiland is waar je goed kan snorkelen en in haar verblijf wordt veel Yoga gedaan. Dit interesseerde mij wel aangezien ik pas over vijf dagen naar Bali ga.

Dag 27 (07-02-2014)
Wake up early! Samen met Agus ging ik hardlopen om 07.00 uur. Goed begin van de dag.
Met Agus ben ik daarna op de motorbike naar Kuta Beach gegaan. Kuta staat bekend om de mooie stranden. En waauuww wat is de omgeving mooi: zuiver blauw water, witte stranden, veel bergen en rotsen. Erg mooi om te zien! Een leuke dag met Agus met een mooi uitzicht.
Met Ading en Agus gingen we 's avonds 'Ricewine' drinken bij Agus thuis. Rustig avondje met z'n drieën. Totdat ik gebeld werd door Inez met het bericht over Anne. Nee nee, kan echt niet, nee kan het niet geloven.... Het is niet te geloven en ik denk dat ik het ook niet wilde en kon beseffen. Later nog met papa, Kitty en Ruud gebeld wat fijn was. Deze avond was ik met Agus en Ading, waar ik wel mezelf kon zijn. Het kan gewoon niet waar zijn! Nee. Nee. Nee.

Dag 28 (08-02-2014)
Stond op met een jankhoofd, ongelooflijk...
Vandaag zou ik naar Gili Gede gaan. Ik was bezig met het inpakken van m'n spullen als een kip zonder kop. Ik zocht m'n camera maar kon m niet vinden. Overal 100 keer gekeken, nergens te vinden. Echt nergens, ik was m'n camera kwijt..! Ik naar Ading en vertelde over mijn camera. Daarnaast dacht ik alleen maar aan Anne. Ik was echt zo verdrietig, kan het niet geloven....... Een kerel uit Canada kwam naar mij toe om te vragen of het ging. Hij vroeg: 'Heeft iemand je al geknuffeld?'. 'Ehmm, nee niet echt' zei ik, waarna hij mij een dikke knuffel gaf. Die kon ik ook wel gebruiken!
We gingen weer op zoek naar m'n camera. Ading had Agus en de taxi gebeld, misschien had ik de camera daar laten liggen. Nee, geen succes. Onderhand was het 11.00 uur en naar Gili Gede is wel een stukje reizen. Ondanks dat het vervoer en verblijf al geregeld was, bedacht ik dat ik daar nu even geen zin in had. Dus ging ik m'n spullen weer uitpakken. Aan de vrouw van Oka legde ik uit wat er aan de hand was en dat ik dus nog een nacht wilde verblijven. Ook zei ik tegen haar: 'Als je ooit een camera vindt, dan issie van mij'. 'Wacht' zei ze, en ze kwam terug met mijn camera. Huhhhhh??! Blijkbaar had de hond mijn camera gevonden. Yes, ik heb mijn foto's terug! Het beeld van de camera was wel kapot, maar daar gaf ik even niet zoveel om.
De jongen uit Canada stelde voor om de foto's op een dvd te zetten. We hebben rondgelopen in de stad, mijn foto's op een dvd gezet en heel veel gepraat. Dit was fijn.
Terug bij Oka was ik er even klaar mee en ben ik op bed geploft. Slapen kon ik niet, maar even gerust. Daarna gedoucht en de jongen uit Canada opgezocht. Samen zijn we gaan eten, hij houdt ook van seafood dus daar gingen we naar op zoek. We hadden een krab gegeten, die moest je zelf afpellen. Heel gedoe maar wel lekker.
Daarna hebben we aan de weg bij Oka gezeten met Agus en Matt. Later ontmoette ik een Nederlands stel van rond de 26 jaar, zij kwamen er ook gezellig bij zitten. Het was fijn dat ik even mijn verhaal in het Nederlands kwijt kon!!
Vandaag had ik aan Agus en Matt slippers gegeven. Ze waren hier echt blij mee, ze trokken ze slippers meteen aan en deden ze niet meer af. Voelde goed om wat terug te doen voor deze mensen.

Dag 29 (09-02-2014)
Tweede poging om naar Gili Gede te gaan. In de ochtend werd ik op de motorbike opgehaald naar Sabri, hij heeft mij naar de haven in Tembowong gebracht. Kon weer genieten de mooie omgeving in Lombok. In de haven ging ik meteen klein vissersbootje naar 'Gili Gede', deze bracht mij meteen naar 'Via Vacare'. Jet is de Nederlandse eigenares en is erg aardig. Het is hier erg rustig en heb geen WiFi, dat was voor nu ook even fijn.
De komende drie dagen ga ik alleen maar lezen, in de hangmat liggen, yoga, mediteren?, eten, snorkelen, wandelen, slapen. Ik slaap trouwens in de buitenlucht in een open hutje op een matras met een klamboo erom heen. 'Douche' kan ik door twee emmers koud water over mezelf heen te gooien. Prima (voor drie dagen het is namelijk regenwater en daar fris je niet helemaal van hihi).

Dag 30 (10-02-2014)
Opstaan, yoga, mediteren, ontbijt, wandelen over het eiland en in de dorpen kennis maken met de mensen (op de terugweg naar Via Vacare liep er zowat een klas kinderen met mij mee, omdat ik de weg niet wist...), lunch, snorkelen (maar dat had ik snel weer gezien, er zaten mini-kwallen die prikken. Bah!), dus lezen in de hangmat, mediteren, diner, poging gedaan tot gitaar spelen, slapen.

Dag 31 (11-02-2014)
Wakker worden, yoga, mediteren, ontbijt, snorkelen (wederom geen succes ivm de kwallen), chillen in de hangmat, lunch, gitaar beoefend, spullen pakken en weer terug naar Mataram met de boot en motorbike.
Deze avond verbleef ik weer in Oka. Dit keer was het echt mijn laatste avond hier. Deze avond heb ik doorgebracht met Agus en de twee Nederlanders. Een gezellig avondje, goede afsluiting van mijn tijd in Lombok.

Dag 32 (12-02-2014)
Om 07.00 uur ging ik samen met Agus hardlopen. Na onze workout ben ik mee naar Agus gegaan. Hij had een cadeautje voor mij: een zelfgemaakte Buddha van hout. Echt een mooi aandenken!
's Middags vloog ik van Lombok naar Bali. Ik ben eerder in Bali, waardoor ik op zoek ga naar een hotel voor ons drieën.

Vanavond ga ik dus mijn schatjes Noud en Luuk zien!! De komende 1,5 week ga ik met hen naar verschillende plekken op Bali en misschien wel weer naar Gili Trawangan. We gaan het meemaken!!! :-)

Liefs x x x

  • 12 Februari 2014 - 07:53

    Marloes Vogels:

    Hoi Lidy,

    Je hebt weer een lang en mooi verhaal geschreven!
    Wat maak je toch veel mee en zie je veel mooie dingen.

    Geniet op Bali met Noud en Luuk!

    Tot op de app ;-)

    Groetjes Xx Marloes

  • 12 Februari 2014 - 08:48

    Yvon Vogels:

    Hee Lidy!

    Super leuk om te lezen waar je allemaal bent geweest op Lombok en bijna alles is herkenbaar!!
    Het is zo mooi daar! Fijn dat je er zo van geniet!

    Veel plezier op Bali en ik ben weer heel benieuwd naar je volgende verhaaltje!

    Geniet er van met 3e!!

    X Yvon

  • 12 Februari 2014 - 10:36

    Karin En Martijn:

    Wereldreiziger!! Wat een enorme ervaring, en wat leuk dat je zoveel mensen daar ontmoet van de eigen cultuur! Hele dikke knuffel vanuit Oostenrijk (We zitten een weekje in de sneeuw, lekker skiën!) pen veel plezier met Noud en Luuk! XXX ons

  • 12 Februari 2014 - 12:08

    Ingrid:

    Hi Lidy,

    Leuk te lezen wat je allemaal weer meemaakt. Herkenbaar zijn sommige dingen, leuk!
    Veel plezier met de boys! X Ingrid

  • 12 Februari 2014 - 23:11

    Gerda:

    Lieve Lidy,
    Leuk om je verhalen te lezen, wat je allemaal daar doet en meemaakt.
    Het was zo leuk dat je Anne zo onverwachts tegen kwam, en jullie hadden een fantastische avond gehad. Het afschuwelijke bericht is nog zeer moeilijk te bevatten. Morgenvroeg komt Anne in Nederland aan.
    Gelukkig zijn Noud en Luuk nu bij je. Het gaat jullie goed.
    Heel veel groetjes xxx Gerda

  • 13 Februari 2014 - 12:20

    Ans:

    Hoi Lidy,
    Wat leuk om je verhalen te lezen. Je maakt van alles mee. Fijn dat je zo veel leuke mensen om je heen hebt. Dat heb je na zo'n droevig bericht echt wel nodig. Ik wens je nog een hele fijne tijd. Kijk al uit naar je nieuwe verhalen. Doe de groeten aan Noud en Luuk.

  • 13 Februari 2014 - 16:35

    Eef:

    Hee meis,
    Ben blij dat ik je regelmatig via de app spreek! Duurt lang hoor!
    Wel fijn om al je verhalen te lezen, dat het goed met je gaat en dat je veel mensen hebt leren kennen.
    Groetjes stievieee!

  • 13 Februari 2014 - 19:08

    Ilse:

    He Buuf,

    Wat een leuke verhalen weer, heel veel plezier met de family!
    Geniet ervan en laat ze maar eens wat zien van jou leventje nu, ondertussen haal ik gewoon met regelmaat de post uit en pas goed op jouw huisje.

    Gr van de vogeltjes!

  • 14 Februari 2014 - 21:20

    Inez:

    Wat een leventje daar.., biertjes drinken, palmenwijn, wodka.. toe maar!;) Lekker genieten daar van de mooie ontmoetingen met mensen, de stranden, de mooie kindjes, de cultuur enz.. Maar dat komt helemaal goed met jou!

    Na het verdrietige berichtje van Anne ben ook ik blij dat Noud en Luuk nu fijn bij jou zijn!
    Een hele fijne tijd samen toegewenst!!

    X Inez

  • 20 Februari 2014 - 17:32

    Bertine:

    Hoi lieve lidy
    Is het leuk en fijn dat de boys er zijn kun hun ook de mooie plekjes laten zien.
    Zou dat ook wel een keer willen doen en vooral als je die mooie verhalen leest echt super.
    Geniet en nog een paar weken dan komt papa jou kant op dat is fijn voor jou.
    Pas goed op jezelf en geniet.
    Veel liefs Maarten Bertine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lidy

Volg mij op deze website en beleef met mij mijn avonturen in Indonesië, Maleisië & Thailand :-).

Actief sinds 29 Dec. 2013
Verslag gelezen: 1357
Totaal aantal bezoekers 16351

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2015 - 23 Oktober 2015

Maleisië 2015

12 Januari 2014 - 23 Maart 2014

Rondreis Indonesia, Malaysia & Thailand

Landen bezocht: