Kuching, Sarawak, Borneo, Maleisië - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Lidy Donkers - WaarBenJij.nu Kuching, Sarawak, Borneo, Maleisië - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Lidy Donkers - WaarBenJij.nu

Kuching, Sarawak, Borneo, Maleisië

Door: Lidy

Blijf op de hoogte en volg Lidy

07 Oktober 2015 | Maleisië, Kuching

Kuching, Sarawak, Maleisië

02-10-2015
Dag van vertrek! Papa en Hanneke hebben mij naar Schiphol gebracht. Ik moet toegeven, afscheid nemen blijft moeilijk... Op Schiphol geld gewisseld en een biertje gedronken.
Goede vlucht gehad! Gezellig zitten kletsen en films gekeken. De 12 uren vlogen voorbij ;-).
Daarna ik op Kuala Lumpur waar ik de overstap miste, dit was ook niet haalbaar (ik landde om 6.50 uur en het andere vliegtuig vertrok om 07.15 uur. In deze tussentijd moest ik uitstappen, zoeken waar ik naar toe moest, met de trein naar een ander deel van het vliegveld, inchecken en een stuk rennen). Uiteindelijk een vlucht later naar Kuching genomen, daar aangekomen bleed dat mn backpack niet was meegekomen. Dus moest ik even wachten op de volgende vlucht.

03-10-2015
Toen mijn backpack ear was, was Farah er ook met twee vriendinnen. Ze wilden meteen door naar de oerang oetangs. Prima! Daar hebben we 3 Oerang Oetangs gezien (ze kregen eten, zo mooi hoe ze een banaan pellen en een kokosnoot kaput maken), en een krokodil. Leuk om te zien! Met zn vieren hebben we veel rond gereden, naar de local market geweest, uit een kokosnoot gedronken en veel gekletst. Daarna naar het hotel: spullen droppen en douchen (dat kon ik wel gebruiken!).
's Avonds zijn we naar een grotesque, halfopen hal geweest waar je het beste seafood van Kuching kan eten. En dit was dan ook echt lekker! Verschillende soorten vis, groenten en rijst. Heerlijk!! Daarna naar het hotel vegan waar we nog even hebben gechilld, toen gaan slapen want om 06.30 uur wilden ze weer op pad :-).

04-10-2015
Vandaag hebben we met z'n vieren de toeristen rondhangen op Borneo. Na het ontbijt (rijst: nasi lemak) zijn we naar Serikin Pasar (the local market) gegaan. Dit is een lange straat waar aan beide zijden heel veel kraampjes staan met lokale kleding en producten, erg leuk om te zien. Daarnaast vonden de lokale mensen het volgens mij ook leuk ook mij te zien, er werd naar mij gezwaaid en ze wilden met mij op de foto. Feels like a famous person ;-).
Daarna zijn we naar rots gegaan waar een tempel in zit. Schoentjes uit en dan mag in de rots kijken, mooi!!
Later doorgereden naar de windcave. Grote rotsen langs een rivier. Veel gezinnen/families gaan hier naar toe om te eten, de 'bbq' steken ze daar aan en tussendoor lekker zwemmen in de super mooie omgeving!
Na de lunch (een soort van noodlessoep) zijn we naar de Annah Rais Long House in Padawan gereden. Vroeger onthoofden ze hier een ander volk, nu wonen deze mensen erg bijzonder: midden in de jungle in zelfgebouwde huizen op vloeren van bamboestokken. Vanuit hier zijn we naar de Hot Spring gegaan, naast de rivier zit in een afgezet stuk met stenen heel heet water. Je kon je voet hier geen 5 minuten inhouden.
Na een lange rit naar het hotel hebben we gedoucht en daarna zijn we in de stad Kuching gaan eten. We zaten aan de weg en op straat was een festival, het leek op een grote carnavalsoptocht. De Boeddhisten deden dit voor hun God. Bijzonder om te zien, zelfs mensen in grote Disneypakken (oa Mickey Mouse, Donald Duck, Goofy enz.) kwamen voorbij gedanst.
Daarna zijn we naar de rivier gelopen, langs de rivier staan kraampjes en kun je wat drinken. Ik heb hier een portret van mezelf laten maken (ik denk dat hij er 7 minuten over heeft gedaan en het kostte maar liefst €3,-).

05-10-2015
Deze ochtend brachten Farah, Sue en Murni mij naar mijn volgende hotel. Aangekomen bij dit hotel zag ik op de grond in de kamer een kakkerlak liggen en het bleek dat de eigenaar in de avond niet aanwezig was, dit terwijl het een beetje achteraf was en er verder geen andere gasten waren. Hier had ik niet echt een goed gevoel bij. Zodoende belde Farah naar Ponggho. Ponggho kwam met het idee om eerst op pad te gaan en later op de dag zouden we wel zien waar ik kan slapen.
Ponggho en ik zijn naar de jungle gereden waar we een jungletrip hebben gedaan: Ongeveer 5 uur wandelen door de jungle waarbij je af en toe moet klimmen, stijle paden naar beneden moet lopen en ondertussen kan genieten van de rust, de insectengeluiden en de mooie natuur!). Ik heb oa een mini-slang, een duizendpoot, eekhoorn en een soort kameleon gezien. We zijn naar een grote waterval gelopen. De jungle is echt mooi!
Daarna met Ponggho op zoek naar een slapplek, hij kende nog wel een homestay. Daar aangekomen bleek dat ze plek hadden voor 2 nachten, fijn! Spullen gedropt, heel snel gedouchd en met Ponggho even de stad ingegaan (beetje rondgedaan en wat kleren gewassen, moet ook gebeuren).
Daarna ging ik in het huis/de lobby zitten. De eigenaar Eric, een Malëisische man van 63, bood mij een glaasje ricewine aan. Samen zitten praten en hij vroeg wat ik met avondeten ging doen, ehmmm geen idee. Samen zijn we gaan eten (nasi met groenten), zitten praten over zijn interessante leven en later bij de homestay nog een glaasje ricewine gedronken. Nice day and evening!
In slaap vallen ging vandaag jets minder goed. Eric vertelde dat aan de overkant van het gebouwtje waarin ik sleep een kleine jungle was met oa apen. Het gebouwtje stond ook een stukje van het andere huis, had me weleens veiliger gevoeld haha.

06-10-2015
Vroeg ontbijten in the guesthouse en op naar Bako National Park. Samen met Ponggho en 3 Fransen gingen we naar de jungle.
Ponggho gaf aan dat dit zijn home was, erg fijn zo'n gids/vriend (zoals je hier vrij snel wordt genoemd).
Het regende bij Bako National Park toen we daar aankwamen. We moesten eerst een stuk met de (halfopen) boot. Ik zat vooraan, erg fijn met die regen haha. Maar ook wel weer een leuke ervaring.
Daarna hebben we een jungletrek gedaan in twee gedeeltes van de jungle. We hebben ongeveer 4 rondgelopen, soms moest je goed uitkijken waar je liep aangezien het weleens glad kon zijn, je over veel boomstronken moest stappen/klimmen enz. We hebben oa de neusaap, een slang, een insectetende plant, een mooi uitzicht vanaf de rots gezien.
Heeeeel leuk deze dag, ik kwam alleen rood terug: Verbrand en muggenbulten, maaar dat heb ik er voor over!!
Eric vroeg in de avond of ik weer met hem wilde gaan eten, zodoende samen naar Kuching gereden. Op de oudste markt hebben we vis, groenten, rijst en ... kikker gegeten... Niet echt mijn ding! But nice to try ;-).
Daarna weer samen bij de guesthouse een ricewine gedronken.

Kuching was een hele mooie ervaring: De mensen waren echt aardig (in deze dagen ben ik bijna niet alleen geweest, ik heb veel tijd doorgebracht met de Maleisische mensen), de jungle is indrukwekkend, het eten is echt vers en lekker en ik heb me geen moment vervelend!

Op naar Singapore :-).

  • 18 Oktober 2015 - 12:14

    Gerda:

    Leuk Lidy !
    alweer veel gezien en ervaren
    Groetjes Gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuching

Lidy

Volg mij op deze website en beleef met mij mijn avonturen in Indonesië, Maleisië & Thailand :-).

Actief sinds 29 Dec. 2013
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 16357

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2015 - 23 Oktober 2015

Maleisië 2015

12 Januari 2014 - 23 Maart 2014

Rondreis Indonesia, Malaysia & Thailand

Landen bezocht: